Határtalanul

HAJÓZÁSSAL A KAZÁN-SZOROSBAN

Az utazás programja volt:

1. nap

Palics: A Palicsi-tó partján tettünk sétát, ahol szecessziós fürdőépületeket, színpompás villákat láthattunk. A tó környékét annyira megkedvelte Mátyás király, hogy 1462-es itteni látogatása után szeretett édesanyjának, Szilágyi Erzsébetnek ajándékozta. Megnéztük még az '56-os vajdasági központi emlékhelyet, vigadót, női strandot, bagolyvár Vermes Lajos szobrát.

Szabadka belvárosában megtekintettük belülről a magyar szecessziós Városházát, amelynek vitrázsairól nemzeti nagyjaink és királyaink tekintenek vissza ránk.Szabadka város központjában körbe jártuk a zöld és a kék szökőkutakat, Jakab és Komor szobrait, a Szentháromság szobrot, a Kaszinó épületét, a Népszínházat, majd végigsétáltunk a Korzón, útba ejtve a kaptáros házat is.Megcsodáltuk a magyar szecesszió egyik remekművét, a mézeskalács házat, vagyis a Raichle-palotát, majd megkoszorúztuk Mátyás király szobrát.

Ellátogattunk felújított szabadkai Zsinagógához, amely Európa második legnagyobb zsinagógája, majd átsétáltunk a Gimnázium elé, a Kosztolányi szobrokhoz Itt egy Kosztolányi verssel emlékeztünk meg a város szülöttéről. A buszból megtekintettük a Szent Teréz Székesegyházat, illetve Szárity János szobrát, aki a Magyarországon készült első repülőgép atyja volt.

2. nap

Pétervárad: A Bánk Bánból ismert Petur bánról elnevezett város erődje egykoron a történelmi Magyarország második legnagyobb erődítménye volt. Az óvárosban megtekintettük Jellasics bán szülőházát. Leereszkedtünk a kazamata rendszerbe, ahol 800 méteres szakaszát bejártuk. A Tarcal lankáira felkapaszkodva gyönyörű kilátást nyertünk Újvidékre, Szerbia második legnagyobb városára. Az erőd 1848/49-ben magyar kézen volt.

Nándorfehérvár: A Párizs utca és a Mihály kenéz sétálóutca kereszteződésénél megérkeztünk a Kalemegdán parkba, ahol először egy franciáknak állított, de magyarokhoz is kötődő szoborral találkoztunk. Majd három várkapun átkelve megérkeztünk Nándorfehérvár várába, ahol Hunyadi és Kapisztrán lába által is koptatott köveken járva elénk tárult a Száva és a Duna összefolyása és azok a helyszínek, amelyek a történelmünk egyik leghíresebb csatájának helyszínéül szolgáltak. A diadal történetének felidézése után főhajtással és koszorúzással tisztelegünk a várban található emlékkőnél.

Zimony: Meglátogattuk a frissen felavatott ám már sok vitát kiváltó Hunyadi szobrot.A millenniumi toronynál megemlékeztünk főhajtással Hunyadi János halálának helyszínén.

3. nap

Megtekintettük Galambócot, Zsigmond királyunk által is ostromolt várat. "Röpke szellő" itt "lebegtette tengerzöld ruháját" Rozgonyi Ceciliának, ahogy azt Arany János szép költeményéből is ismerhetjük. Megismertük a Babakáj szikla legendáját, László vár történetét.

Dunatölgyesi öbölből a Vaskapu-szoros Kis-Kazán szakaszán sétahajókáztunka Decebál szobor és a Trajnus tábláig majd vissza. Fotószünet volt a Mirocs hegyi plató kilátóról a Kazán-szorosra.

Lepenski vir: 8000 éves, korai neolitikumban élt népesség települését találták meg a régészek itt, amelyet a duzzasztás után egy modern múzeumban állítottak ki bemutatásra.

4. nap

Szenrdő: Megtekintettük azt a várat, amely Konstantinápoly mintájára épült, ahol Hunyadit fogva tartották és ahol Kinizsi Pál hősi halált halt. Érkezés után gyönyörű kirándulásra indultunk a Szemenik - Krassó-szurdok Nemzeti Parkba, amely igazi paradicsoma a Bánságban túrázóknak. A Krassó-folyó partján, csodálatos környezetben, mészkősziklák között sétáltunk a zöldellő természetben.

Resicabányán megtekintettük a szabadtéri mozdonymúzeumot, ahol 16 nagyon régi gőzmozdonyt láthattunk, és amelyeket hajdanán Resicabányán gyártottak.

5. nap

Temesvár: A Bega-menti központi parkban megtekintettük a szoborsort, ahol magyar történelmi személyek alakjai is megtalálhatóak, majd Románia legnagyobb moldáv stílusú templomát. A Loyd soron sétálva a különleges épületeket, a többnemzetiségű színházat, és az egykori várat láthattuk, amely ma a Bánát múzeumnak ad otthon. Bolyai János emléktáblája mellett elhaladtunk és érkeztünk meg a Paradenplatz-ra, ahol a városháza épülete is áll. Megkoszorúztuk Klapka György honvédtábornok szülőházát. Átsétáltunk az egykori török ellen harcoló várkapitányról elnevezett Losonczi térre, ahol megtekintettük a Dóm épületét, a szerb templomot és a pravoszláv parókiát, a vármegyeházát és a szecessziós épületeket. Majd a mártírok ivókútjánál megemlékeztünk a romániai forradalomról. Buszba szállva megtekintettük a Mária teret, ahol a legenda szerint Dózsa Györgyöt vastrónusára ültették, illetve a mellette található református templomot, ahonnan Tőkés László segítségével elindult a romániai rendszerváltás.

Aradra érve fejet hajtottunk szabadsághőseink, a 13 vértanú emlékére állított Szabadság-szobornál, majd koszorúztunk a kivégzett tábornokok vesztőhelyén. Rövid városnézés során bejárjuk a központot.

A kirándulás képei itt láthatóak.

KÁRPÁTALJA

2018.10. 13-16.

2. nap

2018.10.27

A mai napon is sok élményben volt részünk.

1. nap

Az iskola első heteiben tudtuk meg, hogy a Határtalanul pályázatot megnyertük, ezért megyünk Kárpátaljára.

3. nap

2018.10.27

A mai napon meglátogattunk egy lányotthont Nagydobronyban. Először körbenéztünk az intézet területén, majd egy focimeccsre kihívtak bennünket. A meccs után előadtuk a műsort, amivel készültünk, s átadtuk az ajándékokat. Az ajándékozás után pedig elfogyasztottuk ott az ebédünket.

4. nap

Az utolsó napunk is tartalmas volt.