Digitális kompetencia mérések 2022-től
Digitális kompetencia mérések 2022-től
A mérési rendszer fejlődésével a mérés eredményeinek feldolgozása is folyamatosan fejlődik.
A 2023/2024-es tanévben két új mérési terület, kísérleti mérésként jelenik meg a mérési rendszerben (digitális kultúra és történelem). A 2023/2024-es tanévben a mérésben és a kísérleti mérésben részt vevő évfolyamok köre a következő:
- 4. évfolyam: szövegértés, matematika mérés,
- 5. évfolyam: szövegértés, matematika mérés, digitális kultúra, történelem kísérleti mérés,
- 6-8. évfolyam: szövegértés, matematika, természettudomány, célnyelvi mérés angol nyelvből, digitális kultúra, történelem mérés.
A mérések tartalmi elemei
A szövegértési képességet vizsgáló tesztekben a mindennapi életből vett szövegekben szereplő tények, összefüggések feltárását, problémák, helyzetek megoldását várják el a tanulóktól, elbeszéléseket, regényrészleteket, ismeretterjesztő szövegeket, újságcikkeket, hirdetéseket és szokványos táblázatokat tartalmaznak. A tanulóknak a különböző információhordozókhoz kapcsolódó kérdések megválaszolásakor a szövegek átfogó értelmezésén túl különböző műveleteket kell végrehajtaniuk. Ezek közé egészen egyszerű és komplex műveletek is tartoznak a konkrét információ visszakeresésétől az egyes szövegelemek funkciójának meghatározásán át a szöveg megformáltságára való reflektálásig.
A matematikai eszköztudást mérő tesztek azt vizsgálják, hogy mennyire képesek az iskolai oktatás során elsajátított matematikai ismereteiket valós helyzetekben, életszerű kontextusokban alkalmazni. A felmérés ugyan figyelembe veszi a matematika tanterveket, de nem csak azon ismeretek mozgósítását várja el, amelyeket éppen az adott évfolyamon kellett elsajátítani.
A természettudományos műveltségét vizsgáló mérésekben a természettudomány kérdéseivel, a műszaki, technikai problémákkal valóságos, vagy valószerűen megkonstruált kontextusban találkoznak a diákok. A kérdések megválaszolásához nem kizárólag és nem elsősorban az előzetes tudásukra van szükségük a diákoknak, hanem fel kell használniuk és fel kell dolgozniuk a feladatban szereplő információkat, adatokat, adatábrázolásokat is.
A történelmi gondolkodást mérő tesztek azt vizsgálják, hogy a tanulók mennyire képesek kritikusan, szuverén módon használni a történelemről megszerzett tudásukat, illetve, hogy a különböző történelmi ismeretforrásokból szerezhető információkat milyen szinten tudják megérteni, feldolgozni és értékelni. A mérés a történelem kerettanterveken alapul, de célja nem a tanulók tartalmi ismereteinek közvetlen mérése, hanem a gondolkodási képességek feltérképezése.
A digitális írástudást, algoritmikus gondolkodást, adatkezelést, illetve információs technológiák használatát mérő tesztek azt vizsgálják, hogy a tanulók a digitális kultúra tantárgy tanulása során szerzett ismereteiket mennyire tudják alkalmazni különböző, a digitális eszközök használatát igénylő mindennapi helyzetekben. A mérés illeszkedik a digitális kultúra kerettantervhez, egyúttal a tantárgy szemléletváltására jellemző tantárgyi integritás elvét érvényesítve.
A két tanítási nyelvű oktatásban részt vevő tanulók nyelvtudását vizsgáló célnyelvi mérés azt méri, hogy a tanulóik nyelvtudása az európai nyelvek esetében megfelel-e a tantervi követelményekben az egyes évfolyamok számára előírt KER (Közös Európai Referenciakeret) szerinti, a kínai nyelv esetében a HSK (Hanyu Shuiping Kaoshi) szerinti szinteknek (6. és 7. évfolyam A2/HSK2, 8. évfolyam: B1/HSK3, 9-10. évfolyam: B2/HSK4, 11. évfolyam: C1/HSK5). A célnyelvi mérés három feladattípust tartalmaz. Olvasott szöveg értését, szövegalkotást és hallott szöveg értését vizsgáló feladatokból áll.
Az új online mérések példafeladatai is elérhetők a honlapon: https://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/digitalis_orszagos_meresek/peldafeladatok
A felmérés tartalmi keretei határozzák meg a kompetenciamérés feladataiban alkalmazott műveleti területek belső arányait, az egyes kompetenciaterületek egymáshoz viszonyított mértékét, a feladatok fajtáit, a kérdések típusainak arányát, illetve a használt szövegtípusokat.
Eredmények 2022
2023.év előzetes eredményei
4. és 5. osztálynak nincs eredmény kiértékelve (központilag)
Matematika:https://drive.google.com/drive/folders/111Y_vpxCi-slvqcnPGbbNujnqKDJ047o?usp=sharing
Szövegértés:https://drive.google.com/drive/folders/1upL5BUpI5oTLdGhT8sXP_3AJgYobw-rZ?usp=sharing
Természettudomány:https://drive.google.com/drive/folders/1UwhC_k9NKjuGC6nhEVjdm2B3M0mTrOAJ?usp=sharing
Angol nyelv:https://drive.google.com/drive/folders/1jcyJ00UhWxc08KzeN2rVBIWhzNy7BvXN?usp=sharing